Varför håller Irlands convenience världsklass?
Scott Annan kallar sig själv för ”Food and Convenience retail industry guru and a pathfinder”. Sedan 1990-talet har han besökt Irlands alla hörn och förundrats över hur convenience- och trafikbutikerna i landet lyckas hålla världsklass år efter år. Hans slutsats är att det är den intensiva konkurrensen på marknaden som är anledningen, i kombination med att de irländska konsumenterna har blivit vana vid en hög standard i ”sina” convenience-butiker.
Nyligen skrev Scott Annan om den irländska convenience-branschen i tidningen Global Convenience Store Focus (GCSF). Han reflekterade över dess förmåga att alltid ligga i framkant och hålla sig relevant. De höga förväntningarna från kunderna måste konsekvent mötas av butiksägare och kedjor, menar han. De måste lyckas med att kombinera bra marginaler med ett kontinuerligt förbättringstänk.
Irländarna gillar att prova och inspireras av nya matidéer från olika platser i världen, för att sedan ta med dem tillbaka hem till Irland. Tillsammans med en kosmopolitisk befolkning har det bidragit till att det finns ett stort utbud av fräsch mat. Kunderna är noga med kvaliteten på maten oavsett om det gäller fyllningen i en baguette, en sallad, varm eller kall mat. De byter snabb till ett annat matställe om de tycker att det kompromissas med kvaliteten.
Irland är en ”go-to"-destination för företag och handlare som söker idéer för att förbättra sitt eget utbud.
De irländska convenience- och livsmedelsbranscherna är internationellt ansedda som ett föredöme när det gäller butiksstandarder och innovation. Det är en ”go-to"-destination för internationella företag och handlare som söker idéer för att förbättra sitt eget utbud. Till exempel så har Convenience Stores Sweden har besökt Dublin vid två tillfällen inom ramen för CSS Networking Program.
Den irländska livsmedelsbranschen är mycket konkurrenskraftig och en stor del av den utgörs av inhemska, familjeägda återförsäljare som verkar under namn som SuperValu, SPAR, EUROSPAR, Centra, MAXOL med flera. Störst är familjeägda Dunnes med en marknadsandel på 23,5 procent. De två tyska privatägda återförsäljarna Aldi och Lidl har tillsammans en andel på 25 procent.
Egna produkter och varumärken är viktigt, menar Scott Annan.
Några av de viktigaste fokusområdena framåt inom den inrländska convenience-branschen är enligt Scott Annan:
Egna produkter. Att hålla nere matkostnaderna har hög prioritet i de flesta inkomstgrupper. Det har lett att kunderna köper mer av företagens egna varumärken, samt att det pågår en ständig förbättring av de egna varumärkenas sortiment. Det kommer krävas mer hälsosamma produkter, fler premiumprodukter och hållbara produkter för att möta kundernas förväntningar.
Personalutveckling. Bristen på personal har lett till mer flexibla och proaktiva planer för personalutveckling. De innehåller bland annat möjligheter till kompetensutveckling och mer automatisering av manuella uppgifter. Användningen av elektroniska hyllkantsetiketter, självscanningskassor och smarta schemaläggningssystem hjälper också till att leverera en bättre arbetsmiljö.
Butiksförnyelse och investeringar är nyckelkomponenter i strategin man måste ha för att uppfylla kundernas förväntningar och behålla goda marginaler. Relevanta investeringar i personal, butiksdesign och produktutbud är viktigt för att bevara lönsamheten, menar Annan.
Hållbart företagande. Irländarna är pragmatiska och bra på att leta upp hållbara lösningar, och arbetar hårt för att minska plast- och kartongavfallet.
Världens första SPAR pop-up-butik finns i Dublin.
Scott Annan vill lyfta fram entreprenören Thomas Ennis, som vi skrivit om flera gånger tidigare här i tidningen. 2005 öppnade han sin första butik på Merrion Row i Dublin och Annan berättar att han hade förmånen att själv få vara involverad i planeringen av den butiken. Thomas själv sa att "butiken var lite annorlunda jämfört med alla andra närbutiker som fanns där ute. Irlands goda anseende när det kommer till att tillhandahålla högkvalitativ, färsk food-to-go kommer från att våga ta chanser. Vi är inte rädda för att göra misstag".
Thomas har nyligen återigen förnyat sig genom att öppna världens första SPAR pop-up-butik i Dublins centrum, något som vi också berättat om tidigare. Det är en kortsiktig kommersiell satsning i en oanvänd lokal, med en inredning på hjul. Det innebär att man snabbt kan inreda butiken samtidigt som det bidrar till en miljömedvetenhet. På butikens utsida finns en kopia av den ursprungliga Spar-skylten från 1963, och inredningen tar fasta på Spars ursprung med inspiration från 1960-talet. Denna satsning ligger i linje med entreprenörsandan som finns hos de irländska oberoende handlarna och är ett exempel på innovation inom handeln när den är som bäst, avslutar Scott Annan.
Text: Ann Hedlund
Bilder lånade från Global Convenience Store Focus.
Här kan du läsa några av våra tidigare artiklar om Ennis och Irlands convenience:
Prisbelönt innovatör och entreprenör
Thomas Ennis berättar om sin pop-up-satsning
Ett Mecca för convenience-spanare