Skip to main content

Kvalitet får ännu större fokus inom Reitan

johan_kruse_1.jpg

 

Sedan slutet av förra året finns en nya ruta i Reitan Convenience Sveriges organisation. Den kan sammanfattas med ”kvalitet” och rent personalmässigt innefattar den en kvalitetssamordnare och en kvalitetschef. Den senare heter Johan Kruse och har arbetat inom företaget i 15 år. 

- Det ska vara lätt att göra rätt, sammanfattar han sitt nya uppdrag.

Johan Kruse började sin bana inom Reitan med att själv driva en Pressbyrå. Därefter blev han regionchef, en tjänst som han fortsatt med även efter 1 november förra året då han formellt också blev kvalitetschef.

Det handlar kort och gott om att säkerställa en hög kvalitet på den ökande andelen produkter som bereds och gräddas i butik. Rakt i igenom hela kedjan från framtagande av produkter och system till säljare i butik och ut till kund.

- Vårt mål att alltid tillgodose våra kunders behov. För Pressbyråns del gäller det att kunna möta de behov som uppstår i farten medan för 7-Eleven om de som uppstår i storstaden. Oavsett läge satsar vi på att erbjuda våra kunder något gott att äta, säger Johan och påpekar att det handlar mycket om kommunikation.

- Vi har så klart redan ett högt kvalitetstänk men tar nu ytterligare ett steg för att göra det lättare att göra rätt. Det handlar bland annat om att tydliggöra och sätta processerna från idé till konsument.

 

johan_kruse_2.jpg

- Det ska vara lätt att göra rätt, säger kvalitetschef Johan Kruse och tillägger att målet är att alltid tillgodose kundernas behov.

 

Reitan har ju utökat matutbudet under många år. Mat och dryck är en stor del av bolagets affär idag. Och den nya satsningen på kvalitet handlar naturligtvis mest om mat och dryck men kan också ses som en matris för allt som kunden upplever och ska förhålla sig till. Det gäller allt från märkning, manualer, e-learning, handlingsplaner för eventuella reklamationer och återkoppling till leverantörer.

- På så vis ska vi också snabbare kunna fånga upp större avvikelser, säger Johan Kruse som under åren intresserat sig mycket för just dessa frågor och satt sig in i dem.

- Jag har till exempel varit med och tagit fram vårt egenkontrollprogram. Genom mitt RC-jobb har jag också haft bra koll på de olika processerna och vet vad vi behöver och kan ta tag i.

På tal om egenkontrollprogram så innebär denna nya satsning hos Reitan att man påbörjat ett samarbete med Convenience Stores Sweden som ju tillhandahåller en väl upparbetad nationell branschriktlinje.

- Vi har ett ansvar som Sveriges största conveniencekedja och vill se till att ligga i framkant även på lång sikt, avslutar Johan Kruse.

Här kan du läsa mer om CSS:s branschriktlinje:

https://conveniencestores.se/medlem/medlemsformaner/9-medlemsformaner/39-saker-mat

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Reitan Convenience Sverige