Skip to main content

Har du kunder som vill betala med mobilen?

Du vet väl att vi har ett avtal med SEQR mobil plånbok som är ett komplement till kort- och kontantbetalningar och som inte medför några extra kostnader för handlaren. Du betalar endast 50 öre per transaktion för ett SEQR-köp, oavsett köpbelopp.

Fortsätt läsa

Försäljningen ökar i servicehandeln

Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 1,9 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Servicehandeln har under de första tre kvartalen ökat försäljningen med 1,6 procent jämfört med samma period föregående år. Uppstickaren detta kvartal är lite oväntat delbranschen Spel & Tobak.

Fortsätt läsa

Kontrollera om viktiga moment ingår i din försäkring

I Svensk Servicehandel & Fast Foods butiksförsäkring ingår en rad viktiga moment som tack vare den stora anslutningen till försäkringskollektivet kan erbjudas till ett lågt pris. I de jämförelser som vi oftast gör när vi offererar Svensk Servicehandel & Fast Foods butiksförsäkring, ser vi att det inte är ovanligt att följande försäkringsmoment saknas i de försäkringar vi konkurrensutsätter:

Fortsätt läsa

Vill du gå på kurser och föredrag? Men tiden räcker inte till? Det här kan vara ett alternativ.

Då kan detta vara ett alternativ: Genom ett nytt avtal för våra medlemmar får du tillgång till Sveriges största utbud av streamade utbildningar från välkända utbildningsbolag. Med andra ord så kan du gå samma utbildning som ges i kurslokalen direkt via din dator, surfplatta eller smarta telefon.

Fortsätt läsa

Funderingar kring detta med kassaregister och kvitton? Här kan du få vägledning

Vi har sammanställt några frågor och svar som varit aktuella. Svaren kommer från från Tomas Skelte på Skatteverket.

Affärsidkare behöver alltså inte nu längre ha ett fysiskt kassasystem med tillhörande kassaenhet (penninglåda, kvittoskrivare och svart låda) installerad i butiken?

Fel! Träffas en verksamhet av regelverket om kassaregister ska verksamheten ha ett certifierat kassaregister. Kassaregistret ska ha minst en kassalåda. Kassaregistret ska kunna ta fram ett kassakvitto (pappers eller elektroniskt). Kan inte kunden ta emot ett elektroniskt kvitto måste kvittot skrivas ut på papper.

Att istället använda en mobiltelefon, ipad eller liknande fungerar precis lika bra, så länge det finns ett certifierat kassasystem/en server ansluten där uppgifterna lagras. Även lagring i "molnet" är OK?
Ett certifierat kassaregister kan vara ett kassaprogram som laddas ned på en dator (smartphone eller ipad mm). Kontrollenheten behöver inte vara ansluten med sladd utan kan finnas på ett datorföretags server, företrädesvis i Stockholm. Kontrollenheten kan inte finnas i "molnet".

Kassakvitton behöver inte skrivas ut pappersmässigt, utan kan mailas till kunden?

Se svar ovan. Ett mejlprogram i datorn ersätter inte ett elektroniskt framtaget kvitto producerat av kassaregistret. Skatteverket har inte tagit ställning hur ett elektroniskt kvitto framtaget av kassaregistret överförs till kunden.

Hur ställer det sig mot att man nu inte behöver ha någon kassalåda, utan det går lika bra med "en påse på magen"?

Av Skatteverkets föreskrift SKVFS 2014:09 framgår i 2 kapitlet att:
9 § Med kassalåda avses i dessa föreskrifter en förvaringsplats för betalningsmedel som registrerats i ett kassaregister. En kassalåda kan vara fristående eller integrerad med ett kassaregister.
Detta innebär att man kan välja att ha ett kassaskrin, gammal skokartong, kakburk, "påse på magen" mm som kassalåda.

Är det så att handlarna inte behöver ha någon kassalåda längre i sin kassaapparat eller inte behöver någon kassaapparat alls, utan kan köpa in ett webbaserat register som kan användas digitalt både i butik och utomhus vid försäljning, exempelvis på marknader?

Regelverket kring kassaregister gäller företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning. Till kontant betalning räknas även betalning med kontokort men inte fakturerad försäljning.
Verksamheten väljer själv om den vill fakturera eller använda kassaregister. Vid försäljning till andra verksamheter används främst fakturering. Vid försäljning mot konsumenter används med fördel kassaregister.
Verksamheten väljer också själv vilken typ av certifierade kassaregister som verksamheten anser vara lämpligast för den typ av försäljning som verksamheten har.

Vad gäller om förmåner och julgåvor?

En förmån kan vara något som arbetsgivaren själv väljer att ge, arbetsgivaren är skyldig att ge enligt kollektivavtal eller vara avtalad med den anställde. Förmånen uppkommer när arbetsgivaren betalar det som kan ses som en privat levnadskostnad för arbetstagarens räkning. Huvudregeln är att en förmån är skattepliktig om det inte finns särskilt reglerat att den är skattefri. Förmånen värderas till marknadsvärdet men ibland görs värderingen efter en schablon. Att en förmån är skattepliktig innebär att arbetstagaren får betala inkomstskatt på marknadsvärdet och att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift.

Fortsätt läsa

Servicehandlaren heter nu Convenience Stores News

Du har väl noterat vår egen tidning – Servicehandlaren – har bytt namn. "Convenience Stores News" är samma tidning men med ett nytt huvud. Detta för att mera direkt koppla till vad det egentligen är vi sysslar med, nämligen "convenience".

Fortsätt läsa

En extra tidning om lönsamhet

En särskild tidning på 12 sidor som bara handlar om lönsamhet. Det är vad du som medlem får tillgång till om klickar dig in via länken nedan. Den finns även i pappersform, kontakta kansliet om du vill att skickar en till dig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

http://www.mittmediaprint.se/onscreenpaper/?issueId=1232

Fastfood & Café och Restaurangexpo i Stockholm 27-28 januari

Över 300 utställare flyttar in på Kistamässan den 27-28 januari när mässan Fastfood & Café går av stapeln igen. Passa på tillfället att scanna av branschens utbud och nyheter. Både genom att besöka montrarna och lyssna på seminarier.

Fortsätt läsa

Nyheter på arbetsrättens område

Halvårsskifte innebär som alltid att en del ny lagar och regler träder ikraft. På arbetsrättens område kan det vara bra att känna till det nya sanktionssystemet för arbetsmiljö- och arbetstidsreglerna, en ny lag om gymnasial lärlingsanställning och nya regler mot missbruk av reglerna för arbetskraftsinvandring.

Fortsätt läsa

Äntligen lägre kortavgifter!

- En efterlängtad och mycket viktig lättnad för våra medlemmar. Ett första viktigt delmål efter många års arbete med frågan.

Det säger Svensk Servicehandel & Fast Foods vd Bengt Hedlund om resultatet av EU-domstolens beslut förra veckan.

Fortsätt läsa

Just nu – tre månaders kostnadsfri sjukförsäkring

Handen på hjärtat, hur har du det med försäkring om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka? Ta en stund och läs vidare eftersom du här får ett bra erbjudande.

Fortsätt läsa

Vill du gärna gå på kurser och föredrag? Men tiden räcker inte till? Det här kan vara ett alternativ.

Genom ett nytt avtal för våra medlemmar får du tillgång till Sveriges största utbud av streamade utbildningar från välkända utbildningsbolag. Med andra ord så kan du gå samma utbildning som ges i kurslokalen direkt via din dator, surfplatta eller smarta telefon.

Fortsätt läsa

Ytterligare nya medlemsförmåner – har du koll?

Relativt nya förmåner är också möjligheten att ta emot mobila betalningar samt avtal gällande värdehämtning och andra tjänster kopplade till kontanthantering.

Fortsätt läsa

Anmäl ändrad omsättning till Teller

Du som använder vårt kortinlösenavtal med Teller, ska tänka på att anmäla eventuella stadigvarande förändringar i försäljningen till Teller. Företagets säkerhetskontroll noterar exempelvis "onormala" ökningar och det kan ställa till problem om man inte vet att det finns en naturlig förklaring. En sådan kan vara att man utökat sortimentet och därför fått en högre omsättning.