Skip to main content

Om du bygger om – nya regler om personalliggare

Som du säkert känner till så måste man föra så kallad personalliggare inom restaurangbranschen. Från och med 1 januari införs samma bestämmelse för byggbranschen. Vad rör det mig, kanske du tänker. Men det du måste tänka på är att detta gäller även vid till exempel ombyggnationer. Har du fått ett bygglov för en byggnation så gäller kravet på elektronisk personalliggare även dig.

Läs mer HÄR.

God Jul & Gott Nytt År!

Kansliet är stängt mellan jul och nyår, dvs 28, 29 och 30 december.

Fastfood & Café och Restaurangexpo tar sikte mot södra Sverige

Den 2-3 februari samlas aktörer inom fastfood- café- och restaurangbranschen på MalmöMässan. Planeringen är i full gång och redan nu har många utställare bokat plats och väntar på att få visa upp sina senaste produkter och tjänster.

Fortsätt läsa

Viktiga nyheter om Säker Mat i Servicehandeln

För det första hoppas vi att du som hanterar livsmedel – såväl förpackade som oförpackade – använder vår branschriktlinje Säker Mat i Servicehandeln. Om du inte gör det har du all anledning att läsa vidare för att komma i gång med densamma. Du som redan använder den får här information om viktiga nyheter – och möjligheter.

Fortsätt läsa

Pass upp för fakturor från Nummerupplysningen!

En svärm av bluffakturor från ett företag som heter Nummerupplysningen, NU, har dykt upp hos medlemmar i Svensk Servicehandel & Fast Food. NU finns med på Svensk Handels varningslista, så se upp för detta.

Fortsätt läsa

Välkomna på möte och ishockey i Karlstad!

Region Mitt medlemsmöte oktober 600jpg

Jo det var det här med att halvera avgiften för kortinlösen ...

50procent


För exakt tre veckor sedan fick du ett meddelande precis på samma vis som nu. Det handlade om möjligheten att halvera avgiften för kortinlösen. Läste du det? Bra! Vidtog du själv några åtgärder? Väntar du på att bli kontaktad? Oavsett vilket så skulle vi uppskatta om du nu direkt kunde mejla oss – klicka bara Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. – och skriv kort vad du tycker och vad du önskar. Vi kan se det som en liten undersökning på hur dessa meddelanden når fram och på intresset för just den här frågan hos er mottagare.

Frågan vi ställde då var om du vill halvera din kostnad för kortinlösen. Vi hade också skickat med en länk som beskrev hur vårt nya avtal är upplagt och hur stor skillnad det skulle bli. Vi påpekade också att det inte spelade någon roll om du har vårt nuvarande avtal med Teller eller något annat.

Vi lovar att detta är det bästa avtalet inom handeln idag. Som medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food har du en unik chans att direkt få ta del av det.

Här finns mer information:
pdfPriser och räkneexempel

Vi rekommenderar även att du går in på medlemssidorna på www.svenskservicehandel.se.

Välkommen att förbättra din lönsamhet!

 

Vill du halvera din kostnad för kortinlösen?

Naturligtvis, vem skulle svara nej på en sådan fråga.
Genom att noga läsa informationslänken nedan kommer du att kunna göra verklighet av detta inom den närmaste tiden.
Din branschorganisation har nämligen ett helt nytt och unikt kortinlösenavtal att erbjuda.

Så klicka upp filen och se vilken skillnad det blir mot idag – oavsett om du har vårt nuvarande avtal med Teller eller något annat.

Under vecka 37 kommer du att få ett brev från vår nya avtalspartner Elavon Merchant Services med information. Därefter kommer de att kontakta dig per telefon. Genom att läsa igenom det bifogade nu direkt är du mera förberedd.

Vi lovar – detta är det bästa avtalet inom handeln idag. Och vi är mycket glada att få berätta om det.

pdfPriser och räkneexempel nytt kortavtal.pdf

 

Nu kan du sänka din kortinlösenavgift ännu mer!

Från 1 september kan du som är medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food teckna ett nytt kortinlösenavtal genom oss. Ett avtal som kommer att ge dig ännu lägre avgift och som dessutom med största sannolikhet blir ännu lägre senare under året. En unik chans att förbättra din lönsamhet.

Fortsätt läsa

Kontoret flyttar och semesterstängning

Veckorna 29, 30 och 31 är kansliet semesterstängt.
Den 1 augusti flyttar vi in i Företagarnas lokaler på Rådmansgatan 40 i Stockholm.
Ny postadress från detta datum är:
Svensk Servicehandel & Fast Food
c/o Företagarna
113 57 Stockholm

Sommarerbjudande – först till kvarn!

Som en bonus för er medlemmar erbjuder vi ett antal av följande saker helt utan kostnad. Hör av er så skickar vi så långt lagret räcker:

Fortsätt läsa

Livsmedelsinspektörer på besök

Den 7 maj hade Svensk Servicehandel & Fast Food en informationsträff för livsmedelsinspektörer i Stockholm. Inbjudan hade gått ut till hela landet och informationen handlade dels om vår app Säker Mat men också om våra nya onlineutbildningar. Med stor sannolikhet kommer vi att göra liknande träffar även på andra håll i landet.

Nytt om kontrollköp

Här kommer ett nyproducerat informationsmaterial om kontrollköp, dvs den metod som kommunerna kan använda för att testa om det går att handla folköl eller tobaksvaror utan legitimation.

Fortsätt läsa

Ni har väl uppdaterat lönerna från 1 april och 1 maj?

Detaljhandelsavtalet har ny löneperiod från och med 1 april.
För Restaurangavtalet är det 1 maj som gäller.
Viss information finns på inloggningssidorna på www.svenskservicehandel.se.
Om ni har frågor, utnyttja medlemsförmånen att kostnadsfritt kontakta våra arbetsrättsjurister på Företagarna: 077-085 00 00, telefontid må och onsd 9-12.

Positiv inledning på året för servicehandel

Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research presenterade i början av maj Servicehandelsindex för första kvartalet 2015. Det visar sig att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 1,6 procent under det första kvartalet 2015. Glädjande nog visar trafikbutikerna på en rekordtillväxt.

Fortsätt läsa