Skip to main content

Nya regler om karenstid för sjuka anställda

forkylning 450


Från och med den 1 januari 2019 har ”karensdagen” vid sjukdom ersatts av ett karensavdrag. Det innebär att du som arbetsgivare behöver räkna på ett nytt sätt när en anställd blir sjuk. Karensavdraget dras som ett engångsavdrag från sjuklönen och är 20 procent av genomsnittlig sjuklön en arbetsvecka.


När en anställd blir sjuk behöver du som arbetsgivare säkerställa att du betalar ut rätt sjuklön. I och med de nya reglerna kan du behöva kontrollera att ditt eventuella löneadministrativa system har rätt inställningar i och med att nya regler gäller. Har du ett kollektivavtal som anger en annan beräkning av karensen måste du fortsätta tillämpa det.

För att räkna ut karensavdraget behöver du som arbetsgivare fastställa den genomsnittliga sjuklönen för arbetstagaren en kalendervecka baserat på den genomsnittliga veckolönen.  

Den genomsnittliga veckolönen baseras på den genomsnittliga arbetstiden per kalendervecka som den anställde arbetar. Vanligen anger anställningsavtalet en tjänstgöringsgrad som du kan utgå från. Om anställningsavtalet innehåller färre timmar än heltid behöver du ta hänsyn till om den anställde arbetar mertid och i vilken omfattning det påverkar den genomsnittliga veckolönen.


Välj vecka för bedömning
Om den anställde har en sysselsättningsgrad som varierar behöver du som arbetsgivare göra en bedömning av hur mycket personen skulle ha arbetat en genomsnittlig vecka. Lämpligen väljs en tidsperiod som är signifikant för hur den anställde arbetar. För till exempel detaljhandeln kan därför enbart månaden december vara något missvisande för hur mycket en arbetstagare arbetar under en period. Traditionellt sett arbetar arbetstagarna mer under december månad inom detaljhandeln i och med julhandeln. Välj hellre en annan eller längre period som bättre speglar hur arbetstagaren normalt arbetar.


Beräkningsunderlag

Sjuklönen är 80 procent av den anställdes lön och andra förmåner den sjuke förlorar och utbetalas istället för lön de dagar arbetstagaren är sjuk.  I beräkningsunderlaget ska även eventuell ersättning för obekväm arbetstid och eventuell mertidsersättning räknas med. I och med de nya reglerna ska sjuklön utgå alla dagar arbetstagaren är sjuk men med ett karensavdrag som dras från den sammanlagda sjuklönen.

Karensavdraget enligt de nya reglerna ska vara 20 procent av en genomsnittlig sjuklön en arbetstagare beräknas få för en kalendervecka.


Formlerna blir enligt följande:

Genomsnittlig veckolön * 80 % = veckosjuklön

Veckosjuklön * 20 % = karensavdrag (som dras från sjuklönen en gång)

Med den här beräkningsmodellen blir karensavdraget detsamma oavsett vilken dag eller när på dagen den anställda blir sjuk. Om den anställda (som arbetar 8 timmar per dag) blir sjuk efter halva arbetsdagen, dvs 4 timmars arbete, blir löneavdraget 4 timmar första sjukdagen.


Exempel:

Saga arbetar 8 timmar per arbetsdag måndag till fredag och har en timlön på 100 kr. Hon hinner arbeta fyra timmar på måndagen innan hon blir sjuk och sjukanmäler sig. Hon är sedan borta resterande del av måndagen och hela tisdagen innan hon återgår i tjänst. Hon får då ingen lön för halva måndagen och hela tisdagen.

Arbetsgivaren räknar fram hennes förlorade arbetsinkomst (lön) till 1 200 kr, ((4 tim+8 tim) * 100 kr). Karensavdraget beräknas som 20 procent av en veckas sjuklön som i detta fall är 80 % av 40 timmar á 100 kr, detta blir 640 kr, (0,2*0,8 *40*100). Den sjuklön som arbetsgivaren ska betala ut beräknas som sjuklön för de timmar Saga skulle arbeta minus karensavdraget, detta blir 320 kr, ((0,8 * 1 200) - 640 kr).


Som medlem kan du alltid ringa 0770-85 00 00 rådgivning om frågor som denna och andra inom arbetsrättens område.

Stora skador vid inbrott ordnades snabbt upp av försäkringsbolaget

Ett inbrott som totalförstörde delar av byggnaden, kunde ha inneburit mycket jobb och tappad försäljning för Nemrud ”Nisse” Baranto. Men tack vare snabbt agerande från försäkringsbolaget och bra villkor i avtalet, klarade han sig relativt helskinnad ur den jobbiga händelsen.
- Skaffa den här försäkringen om ni inte redan har den, uppmanar han nu alla sina kolleger runt om i landet.

Nisse driver Industrigrillen i Högsbo, Göteborg. Ett gatukök med servering som ligger i ett industriområde. Han har öppet måndag till fredag från klockan 5 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Under denna tid är försäljningen intensiv. Dels av det traditionella sortimentet men också av baguetter och dagens rätt.

Han har varit medlem i Convenience Stores Sweden i många år och haft vår speciella medlemsförsäkring genom Adekvat Försäkring i fem år. När han tecknade den fick han inte bara en bra premie. Det blev också bättre villkor.

En vinternatt för ett par år sedan bestämde sig några för att göra inbrott i Industrigrillen. De drog loss gallren med lastbil och ryckte så att både fönster och fasad kraschade. Det blev helt enkelt ett stort hål i väggen till serveringen.

- Det enda de fick med sig var växelkassan och lite cigaretter, suckar Nisse och berättar att larmet till polisen hade gått klockan 2.

- Jag åkte dit, vi täckte med plast, jag planerade för att åka och handla virke och väntade tills klockan blev 8 så att jag kunde ringa till Adekvat som då skickade mig direkt till försäkringsbolaget Svedea.

Det var då det helt plötsligt blev så bra som det kan bli i ett läge som detta. För Svedea sa bara att ”vi fixar allt, du behöver inte gå ut”. Och bara någon timme senare var snickare och byggfirma på plats. Efter två veckor var byggnaden helt återställd och det gick bra att jobba under tiden. Redan samma dag faktiskt.

- Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle gå så snabbt och bra. Jag fick även full täckning för mina kostnader så bättre försäkring kan man inte ha, säger Nisse som avslutar med en liten ”bonusberättelse”.

- Jag köpte loss min leasade firmabil och kollade runt för att försäkra den. Mellan 7 och 10 000 kronor skulle det kosta. Kom då på att jag kunde ringa Adekvat som genom fullmakt hjälpte till direkt och ordnade en motsvarande försäkring för 4 500 kronor.

I avtalet med Adekvat ingår även bland annat försäkring för företagsägda tjänstebilar och om du nu känner att du vill veta mer och få kostnadsfria beräkningar och förslag, så kontakta dem på 0470-70 40 50 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. På vår www.conveniencestores.se finns mer att läsa under ”medlemsförmåner/försäkring” och du kan även fylla i en offertförfrågan där.

 

En tobakslag värd att vänta på

Strax innan tidningen skulle gå i tryck kom den. Lagrådsremissen som vi länge väntat på.
Vi kan glädjande nog konstatera att regeringen tänkt på ett förnuftigt vis och insett att åtgärder som exponeringsförbud och neutrala cigarettpaket inte minskar nyrekryteringen av rökare. Att det blir en form av licens – även för grossister – tycker vi är bra.

Det har tagit väldigt långt tid, minst ett år för länge. Men som texten i lagrådsremissen ser ut så var den värd att vänta på. Fokus har lagts på att man vill förbjuda rökning på offentliga platser, inklusive uteserveringar. Det sistnämnda blir naturligtvis ett problem för restaurangerna. Men för övrigt känns det lite som ett ”stockholms-fenomen”. Att man inte får röka på stationer och hållplatser, kommer inte att göra så stor skillnad i landsorten.

Det känns extra bra att vi slipper exponeringsförbud och neutrala paket även om vi under hösten anat att det skulle ”gå vägen” för handeln. Det har ju trots allt införts i flera näraliggande länder som Norge och Irland. Vi har hela tiden hävdat att man inte blir rökare för att man ser cigarettpaket bakom en disk i en butik. Vad regeringen säkert insett, är att det är färre än tio procent som röker i Sverige idag och att andelen tack vare nya produkter och ny teknik, kommer fortsätta minska. Målet är ju att det ska vara helt rökfritt 2025. Om alla butiker skulle få byggas om för att man skulle gömma undan tobaken under den relativt korta tiden, ja då hade det varit mycket väsen för lite resultat.

Att vi slipper neutrala paket tror jag beror mycket på att man nöjer sig med den nya EU-lagen om att 65 procent av paketen ska vara täckta av varningstext. Dessutom slipper man göra ingrepp i grundlagen.

Vad jag förstår så ska det dock bli förbjudet med ”självtag” av tobak. Det betyder i så fall att man inte längre kan ha snuskylar ute i butikerna.

Det känns lite otydligt i texten om marknadsföring. Helt klart är det att man inte får göra reklam i butikerna. Tidigare har man ju fått göra det på hyllkanterna. Jag tolkar det som att man inte heller får ha tobaksreklam på digitala skyltar. Prislistor och dylikt är dock undantagna. Och eftersom det står ”mot konsument” så gäller det, enligt min bedömning, inte fackpress.

I lagrådsremissen skriver man ”tillståndsplikt”, vi har kallat det för licens. Men oavsett vokabulären så tycker vi att det är bra att sådan införs och att det dessutom innefattar grossistsidan. Där förekommer nämligen en hel del illegal handel som nu kan stävjas. Visserligen blir det mer byråkrati men för konsumenterna blir det tydligare vilka handlare som är seriösa.

Det är intressant att läsa remissen eftersom den innehåller mycket resonemang. Regeringen har bestämt sig för en pragmatisk linje och det enda som fått uppmärksamhet i media är att man inte får röka på offentliga platser. Enligt nyheterna så är det, just på grund av detta, inte helt klart att regeringen får majoritet i riksdagen.

Så vem vet, kanske måste man återremittera det hela. Men tiden är knapp. EU-reglerna gör att man måste ha beslut om en ny tobakslag snabbt. Nu ska först juristerna granska lagrådsremissen, sedan ska en proposition skrivas och därefter kommer riksdagsbeslutet. Den 1 januari 2019 ska lagen börja gälla.

Är du ombud för Svenska Spel? Missa inte att skicka utdrag ur belastningsregistret.

Under denna och kommande vecka, skickar Svenska Spel ett brev till alla ombud som uppmanas att inkomma med utdrag ur polismyndighetens belastningsregister. Vi vill påminna om att göra detta i god tid, så att du inte riskerar att få något problem med ombudskapet.

Fortsätt läsa

Handla billigare på Elgiganten!

Vi har en helt ny medlemsförmån som du säkert kan ha nytta av på flera sätt. Du får nämligen tillgång till rabatterade priser på hela Elgigantens sortiment.
Det gäller i såväl Elgigantens varuhus, Elgiganten/Phonehouse-butiker, på webben samt genom kundtjänst över telefon och omfattar hela Elgigantens sortiment med upp till 10 procents rabatt.

Fortsätt läsa

Save the date – inspirationsträff om butikskommunikation 24 januari

2018 års första inspirationsträff handlar om butikskommunikationens roll för att
kommunicera varumärket, skapa attraktion och öka försäljningen. Hur kan man öka försäljningen med hjälp av rätt utformade skyltar och menyer?

Fortsätt läsa

Kortterminaler kan stängas av – uppfyller den du har säkerhetskraven?

Från den 31 december i år måste terminaler som inte uppfyller dessa nya säkerhetskrav stängas av. Det är med andra ord hög tid att byta ut den. De flesta av er har säkert blivit kontaktade av era terminalleverantörer, men om så inte har skett måste ni själva ta kontakt omgående.

Säkerhetskraven på företag som lagrar, bearbetar och överför kortdata höjs vilket berör dig som har kortterminaler av vissa modeller. De lever nämligen inte längre upp till de PCI-säkerhetskrav som Visa, Mastercard och bankerna ställer.

Från den 31 december i år måste terminaler som inte uppfyller dessa nya säkerhetskrav stängas av.

Fortsätt läsa

TenantPro – specialist på hyresförhandling

Du får ett besked om nya villkor av din hyresvärd. Du blir kanske uppsagd. Du vill att saker ska åtgärdas, men får inget gehör.
Att vara hyresgäst är alltid en utsatt position och det är en krånglig juridik kring hela situationen. Dessutom är det ofta mycket pengar inblandade.
Med vårt nya avtal behöver du inte stå ensam längre. Hör ALLTID av dig i fortsättningen om det händer något som rör din lokal!
Vår samarbetspartner TenantPro hjälper proaktivt och personligt dig som är kommersiell hyresgäst att sänka din hyra och att minska kostnader som är relaterade till ditt hyresavtal.

TenantPro hittar ofta extrema besparingsmöjligheter och fortsätter att förhandla där andra ofta slutar. Drivkraften i förhandlingen är stor och företagets förebyggande agerande är direkt kopplat till betalningssättet: ett lågt fast arvode och provision på besparingen som förhandlas fram.
Som medlem hos oss får du förmånliga priser när du utnyttjar den här hjälpen i förhandlingen.

Ytterligare tjänster är:
• avtalsgranskning
• konfliktsökning
• lokalsökning
• hjälp med nyetablering

Priser för medlemmar:
Kontrolläsning hyresavtal 490 sek/timme (istället för 790 sek)
Upprättande av hyresavtal 490 sek/timme (istället för 790 sek)
Förhandlingstjänster (årshyra <750.000 sek):
Hyresförhandling 4900 sek (fast pris) + provision på besparingen
Förhandling vid uppsägning för avflytt från lokalen: 4900 fast pris + provision på skadeståndsersättningen
Förhandlingstjänster (årshyra ≥750.000 sek):
Hyresförhandling 6900 sek fast pris + provision på besparingen
Förhandling vid uppsägning för avflytt från lokalen: 6900 fast pris + provision på skadeståndsersättningen
Samtliga priser/hyror är exkl. moms.

Ring eller skicka ett mejl för att boka in ett möte på plats:
TenantPro AB
VD & förhandlingsspecialist Herald Ruiter
0707-80 99 75
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.tenantpro.se

Säkra upp inför sommaren!

Det är många som tar semester men inte alla. Tyvärr verkar vissa kriminella arbeta som mest frekvent under denna period och det kan vara läge att se över din säkerhet lite extra.
Här får du därför exklusivt lite goda råd från vår säkerhetschef Niklas Sundin.

Bluffakturor
Så som tidigare somrar kommer vi troligen att drabbas av en ökande mängd bluffakturor. Bedragarna fokuserar på perioder då många använder sig av extrapersonal, som inte vågar ifrågasätta riktigheten i kraven eller känner till vilka rutiner som gäller. Ett vanligt förfarande är att man ringer och vill kontrollera adressuppgifter för något register. De påstår att man redan är med och bara uppdaterar uppgifterna, efter detta samtal kommer en faktura. Se till att all personal är medveten om att de inte får teckna några avtal varken skriftligt eller per telefon. Se till att de hänvisar till ansvarig och lägg på luren – TA INTE EN DISKUSSION!
Ofta hotar man med att ärendet ska skickas till inkasso, varpå många skräms att betala fakturan. Det händer även att de utger sig för att vara välvilliga och erbjuder en reducerad kostnad så företaget ska slippa ytterligare krav, fast något avtal aldrig fanns. Om man får en faktura är det första steget är att skriftligen bestrida denna. Se till att spara kopior på all kommunikation i ärendet. Om kraven fortsätter komma, kontakta din branschorganisation för stöd. Låt dig inte skrämmas av bedragarens hot om inkasso och kronofogde. Så länge ni inte har beställt eller skrivit under något är allt bara en bluff!
En form av bedrägeri som blivit vanligare är att någon mejlar verksamheten under semesterperioden. Denna någon utger sig för att vara vd eller annan styrande person. Mejlet är väldigt trovärdigt i utformandet. Personen hävdar att det blivit fel i en betalning och måste skyndsamt få pengar överförda till sitt konto. Bedragaren hoppas på att mejlet kommit till en semestervikarie som inte vågar ifrågasätta och därför snabbt överför pengarna. Detta förebygger ni genom goda relationer på arbetsplatsen och bra rutiner.

Intern oärlighet
Inför semestrarna upplever många handlare en oro för att lämna över butiken i personalens händer. Detta beror nästan alltid på att man som arbetsgivare slarvat med att skapa och förmedla bra säkerhetsrutiner till personalen. Ett exempel på detta är rutiner kring personalköp, det vill säga vad som gäller om personalen vill handla i butiken eller hur kontanthanteringen ska gå till. En grundförutsättning för att chefer och personal ska kunna lita på varandra är att det finns tydliga och välkända regler som gäller alla som arbetar i butiken. Reglerna bör dessutom alltid kompletteras med olika former av kontroller, till exempel kan olika personer räkna kassan.
För hanteringen av kontanter i butiken finns många lösningar, men den enklaste är en sedeldeponeringsbox i kassan som höjer rånskyddet avsevärt. Genom att skapa ett tydligt regelverk och att kontrollera detta regelbundet skapas en trygghet för både personal och arbetsgivare. Se till att ni skriver ner rutinerna och att personalen läser och skriver under dessa. Genomför kontroller av rutinerna även under sommaren. Det är självklart att agera om kontrollerna visar på någon form av oärlighet, men kom ihåg att även informera personalen om kontroller som har gått bra.

Före semestern
• Riskbedöm din verksamhet
• Upprätta rutiner och uppdatera checklistor
• Informera och utbilda personalen
• Kontrollera att säkerhetsutrustning fungerar och anskaffa ev ny utrustning
• Kontrollera och följ upp rutinerna

En glad arbetsplats är en säker arbetsplats!
Trevlig sommar önskar NIKLAS SUNDIN
Säkerhetschef Butikerna

Nu behöver du aldrig vara ensam om hyresfrågor. Ny medlemsförmån ger trygghet och kanske vinst.

Du får ett besked om nya villkor av din hyresvärd. Du blir kanske uppsagd. Du vill att saker ska åtgärdas, men får inget gehör.
Att vara hyresgäst är alltid en utsatt position och det är en krånglig juridik kring hela situationen. Dessutom är det ofta mycket pengar inblandade.
Med vårt nya avtal behöver du inte stå ensam längre. Hör ALLTID av dig i fortsättningen om det händer något som rör din lokal!

Företaget vi samarbetar med heter TenantPro. Det ägs av Herald Ruiter som du också kontaktar direkt. Du hittar uppgifterna på våra medlemssidor på www.conveniencestores.se. (De finns där inte just idag men läggs upp i början av nästa vecka. Vill du komma i kontakt med TenantPro nu direkt, hör av dig till kansliet).

Med SÄKER BUTIK och vår försäkring blir det ÄNNU billigare

 

Conveneince Stores Sweden har  en unik försäkringslösning för samtliga medlemmar. Genom att risksprida inom de olika medlemmarna kan försäkringsgivaren sänka premierna på våra försäkringar. Utöver detta så finns också konceptet "Säker butik". Om butiken är skadefri sedan fem år samt uppfyller kraven på säker butik kommer försäkringsgivaren att sänka premien med ytterligare 20 procent för att verksamheten har vidtagit de skyddsåtgärderna som gör att en skada kan minimeras.

Säker butik innebär i korthet:

  • att det ska finnas en organisation för hantering säkerheten i butiken
  • att skalskyddet ska vara av godkänd kvalitet, vilket innebär att dörrar, fönster och lås ska vara godkända
  • att butikens kontanthantering har de skyddsåtgärder som behövs för att säkerställa en trygg kontanthantering i butiken samt vid transport av kontanter
  • att det systematiska brandskyddsarbetet fungerar och att brandrisker minimeras

Så här går det till:

  • Kontrollera att du inte utnyttjat din försäkring de senaste fem åren
  • Kontakta vår säkerhetschef och beställ en självbesiktning för Säker butik.
  • Du genomför en besiktning med dokumentet som underlag, därefter signerar du och garanterar att du på ett sanningsfullt sätt beskrivit dina skyddsåtgärder.
  • Du skickar det ifyllda dokumentet och eventuellt kompletterande bilder till Butikernas säkerhetschef.
  • Säkerhetschefen kommer att bedöma om din butik uppfyller kraven i Säker butik. Eventuellt kommer du att få komplettera med till exempel fotografier eller åtgärder.
  • Då verksamheten klarar kraven kontaktar Butikernas säkerhetschef försäkringsmäklaren som ombesörjer att butiken får premiereduktionen.

Vill du beställa ett underlag för självbesiktning till en kostnad av 995 kronor + moms skickar du ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och skriver ditt namn och adress så skickar vi den direkt till er.

Ordförandebyte och nya djärva mål

Efter sju år som ordförande i Convenience Stores Sweden lämnade Ragnar Landin i måndags över klubban till Ola Ahlsén. På stämman valdes också Anders Huss, vd i EMAB, in som ledamot i styrelsen.
- Jag är mycket glad och stolt över att få vara med och utveckla branschen genom ordförandeskapet, säger Ola.

Under Ragnar Landins tid som ordförande har det hänt mycket inom vår organisation, både internt och externt. Han säger själv att bildandet av den styrgruppen Convenience Stores Sweden*, där kedjor, grossister, leverantörer och organisationer arbetar med branschutveckling, har lett till att vi fått mer kunskap om våra kunder och deras behov.

- Vi har tillsammans kunnat starta våra årliga konsumentundersökningar som sedan legat till grund för planering av utbildningar och aktiviteter i syfte att öka försäljningen och lönsamheten i convenience-branschen.

Just lönsamhet är något som Ola Ahlsén brinner extra för.

- Det är en av mina drivkrafter för denna bransch som är otroligt flexibel. Man lyckas verkligen hitta nya lösningar att sälja till allt mer krävande kunder som vill ha bara den bästa servicen, produkterna och tjänsterna. Jag ser stora möjligheter för branschen och det ska bli kul att få uppleva dessa på nära håll och hjälpa till så det blir bra för alla.

Ola Ahlsén har varit styrelseledamot i flera år och är dessutom ordförande i Region Väst. Han är i princip uppvuxen i handeln genom familjens olika företag i Lerum där man har drivit både leksaksbutik, fotobutik, spel- och tobaksbutik samt café.

Att Ragnar Landin slutar som ordförande beror mest på att hans ordinarie arbete som vd i Picadeli kräver hans odelade uppmärksamhet eftersom företaget fortsätter att expandera, inte minst utomlands.

- Det känns lite vemodigt men också rätt att lämna över i ett stabilt läge. Dessutom känner jag Ola och hans kapacitet väl och vet att det kommer att bli fortsatt utveckling. Jag kommer dock att finnas med i det fortsatta utvecklingsarbetet eftersom Picadeli/Greenfood blir medlem i Convenience Stores Sweden som leverantör.

Ny i styrelsen är Anders Huss som till vardags är vd i EMAB, organisationen för fria bensinhandlare i samverkan. Anders har tidigare jobbat inom dåvarande Statoil och säger att han ser fram emot att få vara en del av Convenience Stores Sweden.

- Trafikbutikerna är en viktig del av convenience-branschen och det här innebär kunskapsutbyte åt båda håll.

En trotjänare som tackades av på stämman var Gösta Hansson, butiksägare i Smögen. Gösta har haft olika förtroendeuppdrag inom branschorganisationerna sedan 70-talet. De senaste åren har han varit en del av valberedningen.

Styrelsen
Förutom Ola Ahlsén och Anders Huss består styrelsen av följande personer:
Eva Pettersson vd Axfood Närlivs
Christina Bredberg, kategoriansvarig Direkten
Mats Pålsson, ägare Sibylla Helsingborg
Magnus Carlsson, vd Reitan Convenience Sweden
Jimmy Svensson, ägare 69:ans Spel & Tobak, Stockholm
Ghassan Ghaziri, ägare Sialandet och Sibylla Ullared
Jessika Kristensson, ägare Nya Pålles i Klippan, Havsbadskjollan och Little Mama’s i Ängelholm
Christian Holmström, ägare 7:ans gatukök i Göteborg

Framtiden
Basen för fortsatt utveckling inom Convenience Stores Sweden:
• Medlemspolicy – obligatorisk accept för medlemskap
• Inom Convenience Store Sweden finns:
- 22 st leverantörer, nästan alla branschens kedjor och grossister anslutna
- Fem nya utvecklingsprojekt inriktade på shopping missions
- En årligt återkommande branschanpassad Category Management-utbildning
- Årliga studieresor, i höst åker vi till NACS Show i Chicago
- Omfattande årliga konsumentundersökningar om köpbetende och attityder
- Årlig stor branschträff på managementnivå; Convenience Stores Sweden Forum
• Kedjorna Direkten, Sibylla, Nära Dej, Time, My Way har alla butiker anslutna. Fler på gång …
• Samarbeten med systerorganisationer i USA, Storbritannien och Australien samt den nya organisationen NACS Europe.
• Branschtidningen Convenience Stores News, också som nyhetsapp.
• Nyutvecklad sammanslagen hemsida för branschorganisation och tidning.
• Nya inspirationsseminarier månadsvis.
• Elektroniskt nyhetsbrev, VIP, till alla medlemmar.
• Servicehandelsindex (som ska byta namn) mäter branschen kvartalsvis.
• Branschriktlinjen ”Säker mat i Servicehandeln” som reglerar hygien och egenkontroll i branschen. Finns också som app.
• Subventionerade onlineutbildningar i hygien, egenkontroll och matallergi.
• Unik affärsförsäkring och cirka 14 andra medlemsförmåner.
• ”Säker butik” – som innebär 20 procent extra rabatt på försäkringspremien vid självdeklaration.
• Samarbete inom Butikerna för opinionsbildning och bättre medlemsförmåner (cirka 12 st).
• Samarbete med Företagarna inom Handelssektionen; PR, lobbying och arbetsrätt.
• Permanent medlem av Riksbankens Kontanthanteringsråd.

* Convenience Stores Sweden var från början namnet på den styrgrupp som beskrivits ovan. För ett år sedan bytte Svensk Servicehandel & Fast Food namn till just Convenience Stores Sweden där styrgruppen numera är ett externt utskott av organisationen.

Christian sparar 56 000 kronor om året på vårt kortavtal

Du har kanske sett detta i den den alldeles nyutkomna Convenience Stores News nr 3.
Men det är så viktigt att vi vill slå ett extra slag för innehållet och förvissa oss om att du läser historien som är nästan för bra för att vara sann. Den om Christian Holmström, innehavare av gatuköket 7:ans i Göteborg, och om hur mycket han tjänade in på att byta kortavtal.
Vi vet att många fler av er handlare, kunde tjäna stora summor på att göra samma sak.
- Med mitt gamla avtal hade jag en årskostnad för kortinlösen på 95 000 kronor . Nu är den 39 000 kronor, berättar Christian.

Christian har varit gatuköksägare i många år och vet vad han gör. Han har tidigare varit med i en kedja, gjort omfattande analyser av marknaden och sina egna förutsättningar, genomfört förändringar och lyckats bra. Han har helt enkelt koll på läget.

Men ändå. För fyra år sedan blev han medlem i dåvarande Svensk Servicehandel & Fast Food. Och detta tack vare att det avtal som organisationen då hade med kortinlösaren Teller, medförde en besparing för honom. Han hade alltså ännu högre avgifter innan.

- Jag har cirka 100 000 kortdragningar per år. Med det gamla avtalet landade kostnaden på 95 000 kronor. Genomsnittsköpen ligger på 86 kronor och 13 procent av min omsättning kommer idag från kontanter, säger han och berättar att han knappt trodde det var sant när Maria Mannebratt, konsulent på Convenience Stores Sweden, visade honom vad det skulle betyda om han bytte till branschorganisationens nya avtal med Elavon.

- Jag bytte i december förra året så det blir en besparing på 56 000 kronor om jag jämför de olika avtalen för det året. Och det är verkligen helt fantastiskt!

När Elavonavtalet lanserades för två år sedan innebar det en helt ny lösning för kortbetalningar. Den största skillnaden jämfört med tidigare avtal är att det inte har några fasta transaktionsavgifter. Istället baseras avgifterna helt och hållet på en procentsats på köpbeloppet. En procentsats som ligger väsentligt mycket lägre än andra, men som kan variera något mellan olika korttyper.
- I praktiken innebär det att påslaget på ett mindre köp med bankkort blir försumbart. Det kan handla om några få ören per köp. För ett köp med kreditkort kommer kostnaden i princip att halveras jämfört med dagens nivåer, säger Maria Mannebratt.
Christian ger oss ett bra exempel på effekten. I hans verksamhet kommer kunderna ofta på efter det att de betalat maten att de ska ha något mer, till exempel en dipp för sju kronor. Tidigare kostade en sådan kortdragning 95 öre. Nu bara tre öre!
Maria menar att detta med enbart procentsats passar vår bransch extra bra eftersom det är så mycket småköp.
- Många fler skulle kunna byta inlösenavtal och göra stora besparingar. Man drar sig för att man tycker att det är krångligt med blanketter som ska fyllas i. Men vi hjälper gärna till per telefon. Och om man ger Elavon sin nuvarande faktura för inlösen så jämför de och räknar ut skillnaden.
Hon noterar också att många faktiskt inte ens vet vad de har för kostnad för inlösen. Man bara betalar utan att tro att det går att ändra.

Christian Holmström får sista ordet:
- Jag vill uppmana alla mina kolleger i convenience- och fast food-branschen att se över sina avtal. Ta hjälp och jämför om det känns jobbigt att göra det själv. Ni har förmodligen stora besparingar att vänta.

Semmelbakande mack, mini-Pressbyrå eller svensk klassiker – någon av dessa får årets branschutmärkelse nästa vecka

Nu är det klart vilka som nominerats till Convenience Retail Awards – Årets Servicehandlare – 2017. Tre verksamheter i samma bransch, men ändå så olika: Gulf Härnösand, Pressbyrån Bromma avgångshall och Snabbt & Gott Malmö.

Fortsätt läsa

Apropå på den sk hyvlingsdomen

Karin Berggren, ansvarig för juridisk rådgivning på Företagarna, har skrivit en text om vad som gäller kring den aktuella så kallade hyvlingsdomen.
Läs den och undvik därmed att göra fel om det skulle bli aktuellt för dig att ändra sysselsättningsgarden för någon anställd.

Fortsätt läsa