Skip to main content

Årsstämma i Tylösand den 24 maj

Den 24 maj håller Svensk Servicehandel & Fast Food sin stämma, denna gång i Tylösand på Hallandskusten. Mer information om såväl program som plats kommer, men gör nära en notering i kalendern om du vill uppleva en intressant och rolig branschträff.

Kortinlösen – igen!

Avslutningsvis påminner vi om att det nu bara är 11 dagar till vårt avtal med Teller går ut. Om du inte bytt till Elavon-avtalet så ta tag i detta nu direkt. Då kommer med allra största sannolikhet att tjäna mycket pengar på detta.

Kontaktinfo Elavon:
Camilla Rosåsen
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
+47 98226177

Medlemspolicyn igen

När du fick fakturan på ditt medlemskap i slutet av förra året så fick du också en anmodan att svara på att du godkänner vår medlemspolicy. Du som ännu inte gjort det uppmanas att kontakta oss direkt och absolut senast den 15 februari.

Enklast är att du skickar den portofria svarsblanketten du fick med fakturan. Du kan även smsa till 070-710 20 70 eller mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Skriv "jag godkänner medlemspolicyn" och uppge ditt organisationsnummer.

OBS! Du som är medlem i någon av de kedjor som är anslutna till oss (Direkten, Sibylla, Time, Nära Dej, MyWay) behöver inte skicka in policyn eftersom kedjan centralt garanterar densamma.

Kan man som lokalhyresgäst ångra en uppsägning av ett lokalhyreskontrakt?

Om uppsägningen handlar om att lokalhyresgästen vill flytta från lokalen när hyrestiden har löpt ut, en uppsägning för avflyttning, kan denne inte ångra sig och ta tillbaka uppsägningen. Lagt kort ligger. Hyresvärden kan naturligtvis acceptera att uppsägningen tas tillbaka, men då beror detta helt på hyresvärdens goda vilja. Om hyresvärden inte godtar att uppsägningen återkallas, måste lokalhyresgästen således flytta när hyrestiden och uppsägningstiden löpt ut.

Fortsätt läsa

Rätt kortavtal kan betyda stora besparingar

Vi kanske verkar tjatiga – men det nya kortinlösenavtalet kan betyda mycket för din lönsamhet. Sedan möjligheten att teckna vårt nya avtal blev klar, kan vi lugnt säga att det blivit en succé på flera vis. Dels för att så många tecknat det, men framför allt för att det betyder så stora besparingar för väldigt många.

Därför ber vi att du som ännu inte satt dig in i vad det betyder, ger det en chans. För din egen skull och för ditt företags ekonomis skull. Har du dessutom vårt gamla avtal med Teller så avslutas det den 28 februari och du måste vara förberedd även på det.

Vår nya avtalspartner är alltså norska Elavon med verksamhet i stora delar av världen. Lösningen kommer att fungera med befintlig utrustning och terminaler för kortbetalning. OBS! Du behöver inte byta bank.

Tillsammans har vi tagit fram ett helt unikt sätt att jobba med de för handeln så påfrestande avgifterna för kortinlösen. Den största skillnaden jämfört med tidigare avtal är att detta inte har några fasta transaktionsavgifter. Istället baseras avgifterna helt och hållet på en procentsats på köpbeloppet. Den procentsatsen ligger väsentligt mycket lägre än den tidigare, men varierar något mellan olika korttyper.

I praktiken innebär det att påslaget på ett mindre köp med bankkort blir försumbart. Det kan handla om några få ören per köp. För ett köp med kreditkort kommer kostnaden i princip att halveras jämfört med dagens nivåer.

Avgifterna är just nu:
MasterCard Debet 0,45%
Visa Debet 0,45%
MasterCard Kredit 0,55%
Visa Kredit 0,55%

Du kan läsa mer på inloggningssidorna på www.svenskservicehandel.se.

Du kan också kontakta Camilla Rosåsen på Elavon direkt och uppge att du är medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
+47 98226177

Självklart kan du också kontakta oss, närmare bestämt Maria Mannebratt, direkt med frågor:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
08-505 970 36

Tveka inte utan hör av dig. Du har mycket att tjäna och inget att förlora.

Behövs skriftligt anställningsavtal?

Ja, visserligen finns inget lagkrav på skriftligt anställningsavtal men det är viktigt för arbetsgivaren att kunna visa vad som avtalats. Det är arbetsgivaren som har bevisbördan om arbetstagaren och arbetsgivaren har olika versioner av vad det är för anställningsform mm. Är det otydligt vad som gäller är det stor risk att det blir till arbetsgivarens nackdel.

Fortsätt läsa

Du har väl godkänt vår medlemspolicy?

När du fick fakturan på ditt medlemskap i slutet av förra året så fick du också en anmodan att svara på att du godkänner vår medlemspolicy.
Du som ännu inte gjort det uppmanas att kontakta oss direkt.
Enklast är du skickar den portofria svarsblanketten du fick. Du kan även smsa 070-710 20 70 (uppge ditt organisationsnummer) eller mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
OBS! Du som är medlem i någon av de kejdor som är anslutna till oss (Direkten, Sibylla, Time, Nära Dej, MyWay) behöver inte skicka in policyn eftersom kedjan centralt garanterar densamma.

Så undviker du bluffakturorna

Under vintern har jag mottagit många mail som rör bluffakturor och vilseledande fakturor. Jag tänkte därför svara på några av de vanligaste frågorna som kommer in när det gäller detta ämne.

Fortsätt läsa

Fastfood & Café i Malmö 3-4 februari

Den 3-4 februari samlas marknadens främsta aktörer på MalmöMässan för att visa upp fastfood, café-och servicebranschens senaste trender. Mässan bjuder på två fullmatade dagar med över 200 utställare, kostnadsfria seminarier, provsmakningar, tävlingar och exklusiva världsnyheter. Kanske har du redan planerat in ett besök. Om inte ska du läsa vidare.

Fortsätt läsa

Tre experter, tre viktiga råd

Som medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food har du tillgång till gratis telefonrådgivning från våra olika experter; arbetsrättsjuristen, affärsjuristen samt säkerhetschefen. Med jämna mellanrum publicerar vi här i nyhetsbrevet material som kommer direkt från dem. Läs i lugn och ro och sparar gärna för kommande behov.

Vem ska ta priset i år?

Det är hög tid att nominera företag till vårt årliga pris Convenience Retail Awards. Eller "Årets Servicehandlare" som det brukar kallas. Vi tar emot anmälningar till och med 28 februari. Är det kanske just du som ska ta priset i år?

Fortsätt läsa

Ännu lägre pris på kortinlösen!

Eftersom så många har anslutit sig till ramavtalet med Butikerna/Svensk Servicehandel & Fast Food så sänker nu Elavon priset ytterligare. Det innebär att du betalar 0,45 procent på beloppet för bankkort och 0,55 procent för kreditkort. Endast detta, inga fasta avgifter. Du kan spara stora pengar på sikt genom att byta avtal.

Fortsätt läsa

Vi har marknadens bästa kortavtal – byt och spara pengar!

Den 1 september fick vi ett nytt branschavtal för kortinlösen, det har vi berättat om i flera sammanhang redan. Många medlemmar har också bytt till detta men ni är minst lika många som inte gjort det. Så nu är det väl dags för dig också – för visst vill du väl sänka din inlösenavgift rejält?

Fortsätt läsa

”Lättläst” om tillstånd och egenkontroll för tobak, folköl, receptfria läkemedel och livsmedel

När man ska starta en ny verksamhet eller förändra en man redan driver är det viktigt att man kontrollerar vilka tillstånd och regler som gäller för den aktuella verksamheten och de produkter man vill sälja. Det är ditt ansvar som egenföretagare att känna till och följa dessa regler och vi har därför tagit fram en enkel checklista som nu finns på medlemsidorna på hemsidan. Titta HÄR.

 

Viktig information om Säker Mat samt ny onlineutbildning

För några veckor sedan fick du ett nyhetsbrev som handlade om uppdateringar i egenkontrollprogrammet Säker Mat samt om appen med samma namn och en ny onlineutbildning ”Matallergi och överkänslighet”. Om du mot förmodan inte läste det ordentligt då, eller om du behöver friska upp minnet kan du klicka direkt in HÄR och läsa mer.